Publicerad 14 nov 2024
Tidigare har tillgänglighetskraven främst gällt offentlig sektor genom DOS-lagen, lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Med de nya reglerna omfattas nu även privata företag som till exempel e-handlare som riktar sig till EU-marknaden.
Det finns dock undantag. Om tillgänglighetskraven skulle innebära en för stor börda eller grundläggande förändra din produkt eller tjänst, kan du undantas. Mikroföretag, alltså företag med färre än 10 anställda eller en årlig omsättning under 2 miljoner euro, är också undantagna i nuläget.
Vi rekommenderar alla e-handlare att redan nu prioritera tillgänglighet, särskilt om ambitionen är att växa. Detta för att när din verksamhet väl passerar dessa gränser kommer kraven att börja gälla, och att proaktivt bygga en tillgänglig webbplats nu kan göra att du undviker kostsamma anpassningar senare. Att göra din webbplats användbar för alla från start gör den också mer hållbar och inkluderande, vilket stärker användarupplevelsen och tillgängligheten på lång sikt.
För att säkerställa att din webbplats eller digitala produkt är i linje med tillgänglighetsdirektiven behöver du följa två viktiga standarder:
Några exempel på saker du bör kolla över
Att följa dessa standarder innebär att anpassa allt från design till kod och innehåll för att skapa en inkluderande upplevelse som alla kan ta del av.
Att ignorera de nya tillgänglighetskraven kan leda till böter på upp till 10 miljoner kronor. Men den verkliga kostnaden handlar om förlorade affärer. Om din digitala närvaro inte är tillgänglig, riskerar du att tappa en stor grupp möjliga kunder. Att tillgänglighets anpassa din e-handel gör den mer användbar för alla, inte bara personer med funktionsvariationer. Till exempel kan större knappar underlätta för dem som navigerar på mobilen eller för föräldrar med händerna fulla. Om du förbättrar kontraster så hjälper du inte heller bara de med sämre syn utan även de som surfar i svagt ljus. Bättre tillgänglighet innebär att din webbplats fungerar för alla, även de som är distraherade, trötta eller i utmanande situationer.
På SiteSmart ser vi tillgänglighet som både ett lagkrav och en chans att förbättra användarupplevelsen. Därav erbjuder vi:
Att ha en tillgänglig webbplats gynnar både dina användare och ditt företag. Låt oss hjälpa dig att ligga steget före och möta de nya kraven redan idag!
Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart