Gabriella arbetar hos oss på SiteSmart som Perfomance Marketing Specialist och hjälper många av våra kunder med deras Google Ads annonsering
Publicerad 25 maj 2022
Det finns många olika sätt att annonsera på via Google Ads och här gäller det att ni funderar på vad syfte och mål är med er annonsering. Vill ni öka er konvertering (försäljning) på er e-handel är sök och shopping annonser en bra grund. Vill ni däremot öka varumärkeskännedomen om ert företag är Remarketing via Display ett kostnadseffektivt sätt att sprida sitt varumärke på.
Svaret på denna fråga beror på många olika faktorer så som sökvolym på valda sökord, kvalitetsresultat och konkurrensen om sökorden.
Det är flera faktorer som avgör vilken placering en annons får i sökresultatet. Något som är en stor del är vilket så kallat Quality Score (kvalitetsresultat) man som annonsör får av Google. Detta värde sätts av Google för att kunna avgöra vilken av alla annonsörer på samma sökord/sökterm som har den högsta relevansen utifrån sökordet/söktermen. Detta värde sätts genom tre faktorer, annonsens relevans till sökord/sökterm, vilken beräknad CTR man får samt upplevelsen av målsidan.
Mitt enkla svar är att man bör arbeta med både shopping och sök. Man kan efter tid se vart man får mest tillbaka per annonskrona och utvärdera och planera sin budget utefter detta. Viktigt att ta med sig är också att man har koll på konkurrensen på sin marknad och vilken prisnivå konkurrenterna ligger på i jämförelse. Vet man med sig att man har högre priser gentemot konkurrenterna måste man arbeta med andra marknadsinsatser som gör det tydligt vad man får ut extra av er som man inte får av konkurrenterna med lägre pris.
Är det just försäljnings-konverteringen som går ner bör man börja med att se över sina övriga marknadsinsatser eller ändringar man gjort på webbplatsen under dessa perioder för att se hur de påverkar resultatet. Det finns också en mängd andra faktorer som kan påverka detta så som omvärld, tid på månaden, säsong och konkurrens.
Går andra mätvärden ner så som till exempel antal klick och antal exponeringar hade jag kikat över konkurrens och auktionsinformationen för aktuell period för att få fram viktig information.
Annonsering via Display görs främst för att öka varumärkeskännedomen och för att hjälpa kunden att påminnas om produkten eller varumärket. Överlag är det inte särskilt många som klickar på en banner-annons utan generellt sett besöker kunden din webbplats eller gör en sökning på din produkt eller ditt varumärke. Viktigt vid display-annonsering är att kika på hur många exponeringar annonserna får och se över övrig annonsering då den kan ha ökat efter uppstarten av Display, alltså se över övrig data och sammanställa resultat efter det.
Vårt mål är att växa tillsammans med våra kunder. Vi hjälper dig att prioritera rätt genom att fokusera på vad just ditt företag erbjuder, vilken målgrupp du vill nå ut till och framförallt vad målet med annonseringen är. På så sätt blir kundresan målgruppsanpassad, inspirerande och säljande. På så sett skapar vi ett mervärde för dina kunder och underlättar köpbeslutet.
Samtliga produkter under varumärket SiteSmart ® utvecklas i Motala. SiteSmart är en del av View Group med ca 800 anställda i Sverige, Norge och Finland med en total omsättning av närmare 1 miljard SEK.
Copyright © 2023 SiteSmart